Ігри з дітьми на розвиток емоційного інтелекту

Ми припиняємо грати в ігри не тому що дорослішаємо. Ми дорослішаємо, тому що припиняємо гратися.

Дж. Б. Шоу
  • Метод незакінчених речень.

Мета: навчати дитину правильно висловлювати почуття.

Як реалізувати. Запропонуйте дитині закінчити речення:
• Я гніваюся, коли…
• Я сумую, коли…
• Я радію, коли…
• Мені страшно, коли…
• Коли я сердитий, то я…
• Мене ображає, коли…
• Щоб заспокоїтися, мені потрібно…

  • Овочеві сварки

Мета: навчати дитину конструктивно виявляти негативні емоції.

Як реалізувати. Коли дитина розгнівана, агресивна, вона може показувати цю емоцію через лайливі слова. Запропонуйте їй альтернативу — лаятися «овочами»: «Ти — морквина», «А ти — гарбуз»

тощо.

  • Етюди

Мета: навчати дитину передавати свої почуття та емоції.

Як реалізувати. Запропонуйте дитині зобразити тварин із різними емоціями: розлюченого лева, лагідну кішку, вередливу мавпочку, боязкого зайчика, радісного песика.

  • Чарівні речі

Мета: навчати дитину висловлювати свої негативні емоції.

Як реалізувати. Поясніть дитині, що обов’язково треба проговорювати всі негативні ситуації з батьками та друзями. Запропонуйте скористатися «чарівними речами», щоб виплеснути негативні емоції. Такими «чарівними речами» можуть бути

• чашка, в яку можна кричати;
• аркуші паперу — їх можна рвати, зминати, із силою кидати в мішень на стіні, різати, малювати на них свої переживання, страхи тощо;
• пластилін — із нього можна виліпити свій гнів, ситуацію, яка засмучує, тощо.

  • Хвилина витівки

Мета: зняти психоемоційну та фізичну напругу дитини, регулювати її поведінку.

Як реалізувати. Запропонуйте дітям попустувати — за сигналом упродовж певного часу робити все, що їм заманеться, наприклад стрибати, бігати, кричати. Після повторного сигналу діти мають зупинитися.

  • Невербальні прояви емоцій

Мета: навчати дитину регулювати свою поведінку.

Як реалізувати. Запропонуйте дитині розіграти сценки:
• Мене покарали.
• Мене обізвали.
• Я розгнівався.
• Я посварився із другом.
• Мені соромно.
Коли дитина виконує вправу, дорослий може їй допомогти.

  • Малювання емоцій

Мета: актуалізувати емоції, почуття, переживання; зняти емоційне напруження.

Як реалізувати. Запропонуйте дитині на аркуші паперу намалювати різні емоції й порівняти їх. Можна створити галерею емоцій — присвятити кожній картину, підібрати кольори, композицію тощо..

  • Скринька щастя

Мета: навчати дитину усвідомлювати, передавати свої почуття та емоції.

Як реалізувати. Уявіть скриньку щастя. «Складіть» у неї все, що ви асоціюєте зі щастям — візуально, на слух, смак, нюх і дотик. Розкажіть про свою скриньку дитині. Відтак створіть таку саму скриньку разом із дитиною, детально обговоріть із нею емоції.
Приклад наповненої «Скриньки щастя»
Зір: щаслива усмішка дитини.
Слух: шум морської хвилі.
Смак: солодка полуниця.
Нюх: аромати лісу після дощу.
Дотик: обійми.

  • Емоція мого дня

Мета: навчати дитину усвідомлювати і приймати власні почуття.

Як реалізувати. Запропонуйте дитині обрати головну емоцію дня. «Сьогодні я відчував радість/смуток/тощо, коли…». Якщо дитині складно висловити свою емоцію, роздрукуйте зображення різних емоцій персонажів із мультфільмів, щоб вона обрала найбільш відповідний варіант.

  • Паралельки

Мета: зняти тривожність, розвивати спостережливість, заземлення

Розкажіть дитині вірш:

Справа вліво йде пряма,
Зліва вправо ще одна,
Не зустрінуться вони,
Бо рівненькі і прямі.
Знизу вверх і зверху вниз,
Краще, друже, придивись!

Попросіть назвати всі паралельні лінії, які дитина бачить у кімнаті. Попросіть показати паралельні лінії рухами: підняти руки вгору паралельно, розвести руки так, аби вони не були паралельно, поставити руки перед собою паралельно, поставити ступні паралельно, розвести їх так, аби вони не стояли паралельно. Зробіть ці рухи разом з дитиною. А наприкінці, обовязково пострибайте з нею декілька разів, аби зняти напругу.

  • Черепаха

Мета: Якщо дитина напружена або чимось засмучена — можна запропонувати їй одну вправу-імітацію для релаксації.
«Зроби вигляд, що ти черепаха, яка неквапливо йде своєю дорогою. „О ні, починається дощ!“». Зігнися і ховайся під своїм панцирем на десять секунд. Знову визирнуло сонечко — можеш виходити зі свого сховища та продовжити прогулянку.
Повторіть вправу кілька разів і завершіть її в розслабленому стані.